Nowa magistrala kolejowa omija Zbąszynek, ale ożywi Międzyrzecz i Świebodzin

Dariusz Dutkiewicz
Dariusz Dutkiewicz
Nowa linia Międzyrzecz - Świebodzin na szczęście ominie i tak już mocno obciążony przejazd w kierunku na Zbąszynek. Dariusz Dutkiewicz
Międzyrzecz i Świebodzin łączy m.in. trasa szybkiego ruchu S3. Ich włodarze liczą, że kolejnym zwornikiem łączącym oba miasta będzie również linia kolejowa. – Planowana linia będzie jednym z odcinków Magistrali Zachodniej, która ma być kręgosłupem kolejowym regionu i jednym z filarów rozwoju naszej gminy – mówi burmistrz Międzyrzecza Remigiusz Lorenz.

- Chcemy połączyć Gorzów Wielkopolski i Zieloną Górę nową linią przez Skwierzynę, Międzyrzecz, Świebodzin i Sulechów. Obie stolice naszego regionu mając wprawdzie połączenie kolejowe, ale przez położony na uboczu Zbąszynek, co wydłuża czas przejazdu, a w dodatku trasa omija centrum regionu – zaznacza R. Lorenz.
Międzyrzecz nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego ze Świebodzinem. Zdaniem R. Lorenza, budując torowisko między sąsiadującymi ze sobą miastami można wykorzystać dawną linię z Międzyrzecza do Toporowa, która obecnie jest przejezdna tylko na kilkukilometrowym odcinku do Nietoperka.

Przeczytaj także:Jubileuszowa, Piąta Parada lokomotyw w Międzyrzeczu

Magistrala oknem na świat

Burmistrz podkreśla, że na nowej linii oprócz pociągów pasażerskich kursować będą mogły także składy towarowe. - To bardzo ważne dla mieszkańców naszego miasta i turystów, ale przede wszystkim dla międzyrzeckich zakładów pracy. Transport kolejowy będzie sporym ułatwieniem dla miejscowych firm oraz magnesem dla inwestorów – podkreśla.
Magistrala ma być alternatywą dla ruchu kołowego. - Mamy znakomite położenie i musimy w pełni je wykorzystać. Naszymi atutami są obecnie trasa S3 i pobliskie węzły na autostradzie A2. Wybudowanie magistrali będzie kolejnym oknem na świat dla miasta i naszych firm. Ożywi stację kolejową w Międzyrzeczu, a przedsiębiorcom ułatwi import materiałów potrzebnych do produkcji i eksport swoich wyrobów – mówi międzyrzecki samorządowiec.

Przeczytaj także

Jest szansa na przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich na trasach Międzychód - Skwierzyna i Wierzbno – Międzyrzecz

Program Kolej wspomoże samorząd

Nowa linia ma być także gospodarczym kręgosłupem województwa lubuskiego. Świebodzin i Międzyrzecz tworzą tzw. Miejski Obszar Funkcjonalny. Oba miasta mają podobne plany i perspektywy rozwoju gospodarczego. - Dzięki utworzeniu Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego będziemy mogli się ubiegać o dodatkowe pieniądze na ich realizację – dodaje R. Lorenz
Samorządowcy liczą na Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. – Wystąpimy do zarządu województwa z wnioskiem o przygotowanie dokumentacji i zabezpieczenie pieniędzy na realizację tej inwestycji w ramach programu Kolej + - zapowiada Daniel Sobolewski z Wydziału Realizacji Inwestycji w międzyrzeckim magistracie.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Świebodzin i Sulechów stworzyli przyjazne warunki i ściągnęli globalnych inwestorów tworzących kilkutysięczne miejsca pracy, a Międzyrzecz buduje linię kolejową, aby było czym szybko tam do pracy dojechać. Jedyna perspektywa to tunel pod Obrą, bo drugi most w mieście przerósł minione systemy i rządzących. Niedługo będzie trzeba remontować i znowu będzie armagedon.

G
Gość

Taka linia była planowana 100 lat temu i miała się rozgałęziać na Świebodzin w Jordanowie. Dlatego wybudowano tam wieżę ciśnień dla parowozów. Niestety nie zdążyli, tak jak nie zdążyli wybudować drugiego mostu w Międzyrzeczu, choć miejsce było zaplanowane i wytyczone. Dziś obowiązuje koncepcja spalonej ziemi i po nas choćby potop, co widać jak w soczewce szczególnie na kolei, a raczej co z niej zostało. A radni i urzędnicy z Międzyrzecz powinni do Świebodzina jeździć na praktyki.

Dodaj ogłoszenie